HISTORIE

De historie van het schoolvoetbaltoernooi

Het ontstaan van de huidige schoolvoetbalorganisatie vindt zijn oorsprong in 2004 wanneer de gemeente Epe besluit door bezuinigingsmaatregelen te stoppen met het organiseren van schoolvoetbalwedstrijden in de gemeente Epe.
Ambtenaren van de gemeente benaderen scholen en voetbalverenigingen binnen de gemeente en vraagt hen om de organisatie over te nemen. In een algemene vergadering waarbij afvaardigingen van de scholen en voetbalverenigingen aanwezig zijn, blijkt dat de scholen om organisatorische redenen moeten afhaken, maar een aantal voetbalverenigingen willen een poging ondernemen
om het schoolvoetbal in de gemeente Epe voor de schooljeugd te behouden.

De organisatie ziet er dan als volgt uit; Gerard Berkhoff, voorzitter van v.v. Emst, Jan Oonk, voorzitter van EZC '84, Johan van de Wetering voorzitter van v.v. Oene, Jan Berends en Henk de Weerd, respectievelijk jeugdvoorzitter en secretaris van S.V. Vaasen en Hiddo de Vries, jeugdvoorzitter van c.s.v. VIOS. Er ontstaat een mooi samenwerkingsverband tussen deze clubs waarbij wordt afgesproken dat iedere club een deel van de toernooiorganisatie voor zijn rekening neemt. Nadat dit in de publiciteit komt wordt de organisatie benaderd door Autoschadebedrijf de Wilde uit Vaassen, zij wil de komende 5 jaar optreden als hoofdsponsor van het schoolvoetbal in de gemeente Epe en graag haar naam aan het toernooi verbinden. Ook de Rabobank en de gemeente Epe zijn vanaf het eerste uur trouwe sponsoren. Helaas moeten wij kort na aanvang van het eerste toernooi al afscheid nemen van een van de grondleggers, Gerard Berkhoff, hij overlijdt aan een hardnekkige ziekte. Zijn naam wordt echter ieder jaar in ere gehouden door de uitreiking van de Gerard Berkhoff bokaal voor de beste speler van het toernooi.

In 2005 zorgt de organisatie dan niet alleen voor handhaving van het schoolvoetbal, maar zorgen zelfs voor een enorme uitbreiding door deelname van de groepen 3 t/m 6, waar in het verleden alleen de groepen 7 en 8 deelnamen. Dit bleek een gouden greep, het aantal deelnemers overtrof de stoutste verwachtingen. Maar liefs 1100 basisschool leerlingen werden ingeschreven voor deelname.

In 2006 sluiten de verenigingen sv Wissel en sv Epe zich aan bij de organisatie. Mede door deze uitbreiding wordt in dat jaar besloten om voor de mini-pupillen (groepen 1 en 2) een toernooi te organiseren. Het aantal deelnemers is in dit jaar verder toegenomen. Als organisatie worden we door de K.N.V.B. gevraagd om de Regiofinales van het schoolvoetbal te organiseren. Deze worden voor de jongens gehouden bij sv Vaassen en voor de meisjes bij c.s.v. VIOS.

In 2007 schuift de laatste voetbalvereniging, KCVO aan bij de organisatie. Wederom een toename van het aantal deelnemers. Er melden zich bijna 1450 scholieren aan.
v.v. Oene mag in mei namens de K.N.V.B. de Districtsfinales van het schoolvoetbal organiseren.

De toename van het aantal deelnemers zet zich door in 2008. Dan doen er in totaal 1596 scholieren mee aan de verschillende toernooien. Dat de nieuwe organisatie van het schoolvoetbal zich dan bewezen heeft, blijkt o.a. door de toezegging van de hoofdsponsor, Autoschade de Wilde, om ook de komende jaren door te gaan met de ondersteuning van de organisatie en de Rabobank, die besluit om het lopende sponsorcontract met de organisatie met 3 jaar te verlengen.

In dit jaar ziet de internetsite van het schoolvoetbal in de gemeente Epe het daglicht. Via deze weg willen zij de scholen mogelijkheden bieden om inschrijfformulieren te downloaden en deze daarna via de elektronische weg weer aan te bieden en natuurlijk voor het plaatsen van informatie, foto's, uitslagen en reacties. Wellicht dat daar in de toekomst nog veel meer bij wordt aangeboden.